|

Změny a události na linkách MHD

Dopravní nostalgie 2021

Tradiční akce, kterou milují nejen fandové dopravy, je tady! Už o nadcházejícím víkendu spolu s Technickým muzeem v Brně do města vypustíme téměř dvacítku historických vozů od koněspřežné tramvaje po vozy z 80. let minulého století, kterými se můžete svézt na speciálních trasách.

Vedle už tradičních zástupců historického vozového parku DPMB se na akci objeví i dvě novinky – autobus Škoda 706 RTO, který DPMB pořídil loni a autobus Karosa ŠM 11 z letošního roku, který se veřejnosti představí vůbec poprvé. Oba autobusy vozily cestující v 60. až 80 letech minulého století.

Program Dopravní nostalgie

Sobota 26. června

  • 10-11 hodin výstava vozů na náměstí Svobody
  • 11-17 hodin jízdy s cestujícími
  • v provozu budou koněspřežná tramvaj, parní tramvaj, historické a retro tramvaje, autobusy a trolejbusy

Neděle 27. června

  • 13-17 hodin jízdy s cestujícími
  • v provozu budou koněspřežná tramvaj, parní tramvaj, historické a retro tramvaje

Trasy

Koněspřežná tramvaj – odjezdy z náměstí Svobody

  • okruh centrem města

Parní tramvaj Caroline – odjezdy z náměstí Svobody

  • po Cejlu do Husovic a zpět

Elektrické tramvaje – odjezdy z náměstí Svobody

  • po Cejlu přes Husovice do smyčky Maloměřický most

Autobusy – pouze sobota, odjezdy z Náměstí Svobody

  • okružní trasa Drobného – Provazníkova – Husovice – Cejl – Radlas – Špitálka – Křenová – Masná – Úzká – Masarykova

Trolejbusy – pouze sobota, odjezdy z České

  • okružní trasa Kounicova – Kotlářská – Drobného – Milady Horákové – Koliště – Marešova – Úvoz – Nerudova – Kounicova

Vozy DPMB

  • tramvaj 107 (dřevák) s vlečným vozem, tramvaj 4MT 134 s vlečným vozem, tramvaj T2, tramvaj K2, autobus Karosa ŠM11, autobus Škoda 706 RTO, trolejbus 15Tr

Jízdné

  • Jízdné pro 1 jízdu historickou elektrickou tramvají (jednosměrné) 50,- Kč
  • Jízdné pro 1 jízdu historickým trolejbusem nebo autobusem (okružní) 50,- Kč
  • Jízdné pro 2 jízdy (zpáteční elektrickou tramvají nebo 2 okruhy trolejbusem nebo autobusem) 100,- Kč
  • Zvýhodněná jízdenka na 5 jízd el. tramvajemi, trolejbusy a autobusy 200,- Kč
  • Jízdné pro 1 jízdu (okruh) koněspřežnou tramvají 300,- Kč
  • Jízdné pro 1 jízdu (okruh) parní tramvají 300,- Kč

Jsme na Mobilním Rozhlasu!

Dopravní podnik města Brna s cestujícími komunikuje pomocí dalšího informačního kanálu. Jako první dopravce v republice začne využívat službu Mobilní Rozhlas, která slouží pro jednodušší komunikaci samospráv a občanů. Do platformy je registrováno více než půl milionu lidí a toto číslo se stále zvyšuje. Touto cestou budeme veřejnost informovat například o aktuálních výlukách a omezeních, novinkách nebo mimořádných událostech.

Zájemce se k odběru informací přihlásí buď na webových stránkách Mobilního Rozhlasu nebo přímo v mobilní aplikaci, kterou si stáhne do svého telefonu. V případě Dopravního podniku města Brna se může přihlásit k odběru informací o výlukách, novinkách, aktualitách z velkých staveb nebo se pak proklikem dostat na sociální sítě podniku. Nastavení je tedy zcela pod kontrolou uživatele a nedochází k nevyžádanému spamování. Výhodou je, že informace od nás z Dopravního podniku města Brna bude mít k dispozici ihned.

S cestujícími komunikujeme několika informačními kanály – kromě webových stránek je to i aplikace DPMBinfo, Facebookové stránky DPMB mají největší fanouškovskou základu ze všech dopravních podniků v ČR – počet sledujících se šplhá ke 30 tisícům. Dalšími informačními kanály pak jsou Twitter, Instagram i elektronické informační panely na zastávkách. Řada zákazníků stále nedá dopustit na osobní kontakt v informační kanceláři na Novobranské 18 nebo informačním stánku na Joštově ulici.

Komunikace DPMB v číslech
 
Facebook Dopravní podnik města Brna 29 336 sledujících
Facebook Dopravní podnik města Brna – aktuálně 21 347 sledujících
Twitter 3 199 sledujících
Instagram 6 928 sledujících
aplikace DPMPinfo 53 000 uživatelů aplikace
elektronické informační panely na zastávkách 130 kusů
informační kanceláře DPMB 100 dotazů denně
newslettery 7 842 odběratelů
Darovali jsme krev

29 statečných zaměstnanců DPMB darovalo krev pro pacienty Fakultní nemocnice Brno. Transfúzní tým nemocnice přijel přímo do areálu dopravního podniku v Medlánkách, kde odpočinkovou místnost řidičů z hodiny na hodinu přeměnil v odběrové místo. Řidiči, dělníci, technici i kancelářští pracovníci se postupně podrobili vyšetření a následnému odběru. Krásný nápad se zrodil v hlavě řidičky tramvaje Miroslavy Matuškové: „Jeden náš kolega má nemocnou dceru, která potřebuje transfúzi. Pak jsem někde zaznamenala, že pokud jde o větší počet dárců, vyjíždí odběrový tým i na pracoviště. To se mi hned spojilo dohromady, kontaktovala jsem nemocnici, domluvila se v podniku, začala shánět dárce a jsem moc šťastná, že to takhle dobře dopadlo“. A tím se s dobrými skutky v DPMB nekončí, v listopadu se plánuje transfúzní tým vrátit a věříme, že zájem bude opět velký. Aby ne, vždyť každý dárce za odměnu dostal od paní Mirky pořádný kus domácího koláče :-). A všechny dobré duše od podniku malou odměnu.

Staronová Karosa ŠM11

Sbírka retro vozidel DPMB se rozrostla o nádherný kousek – Karosu ŠM11. V Brně autobusy tohoto typu vozily cestující v 60. – 80. letech a šlo o první, které byly v místní MHD vybaveny automatickou převodovkou.

První dva vozy z ověřovací série se v Brně objevily v roce 1965, vozy ze sériové výroby sem pak mířily od roku 1967. V Karose Vysoké Mýto vyrobili necelých 10 tisíc kusů tohoto typu, v Brně jich postupně jezdilo 464. Přestože se jednalo o první autobusy v Brně, které se mohly pyšnit automatickou převodovkou a řidičům tak nabízely komfortnější řízení, neměly tyto vozy dlouhou životnost. Po pěti až šesti letech provozu bylo nutné je vyměnit za nové nebo provádět generální opravy.

Autobus DPMB získal přes prostředníka ze Slovenska. V Brně vůz sice nejezdil, ale získal evidenční číslo 2740, které měl první autobus tohoto typu dodaný právě sem.

Červeno-béžového fešáka budete moci vídat na dnech otevřených dveří DPMB, v rámci Dnů dopravní nostalgie nebo je možné si ho pronajmout k soukromým jízdám.

 

Sbírka obětem domácího násilí

Zaměstnanci DPMB opět projevili velkou dávku solidarity, když uspořádali sbírku pro oběti domácího násilí, kterým pomáhá organizace Magdalenium. Provozuje nejen azylový dům pro matky s dětmi, které před násilím utekly, ale i poradnu, kam si mohou zájemci přijít pro pomoc a informace.

Během dvou týdnů pro organizaci nakoupili drogistické zboží a další potřeby za více než dvacet tisíc korun. Jedna ze řidiček DPMB navíc upekla pro maminky a děti nádherný dort, který byl k nerozeznání od plyšového medvěda.

V pobytovém programu MAGDALENIUM, z.s. se nyní nachází osm žen a deset dětí. V poradně, kterou organizace provozuje, přibývá podpůrných hovorů. V databázi poradny se nachází přes 224 rizikových dětí a 140 obětí. Díky pomoci veřejnosti může své finanční prostředky efektivně cílit na pomoc těmto obětem postavit se znovu na vlastní nohy a začít nový život.

„Dopravnímu podniku i jeho zaměstnancům za všechny maminky velice děkujeme, velmi si pomoci vážíme,“ řekla vedoucí organizace Lenka Hýbnerová.

 

50 let u DPMB

Edvard Křenek a Jaroslav Hanych vozí ulicemi Brna cestující dlouhých 50 let. Oba řidiči se shodují, že nejdůležitější je pro řidiče v dnešní době trpělivost a schopnost udržet chladnou hlavu. Dohromady za své kariéry najeli přibližně 5 miliónů kilometrů. Vedení DPMB jim za jejich práci udělilo pamětní list primátorky města Brna.

„Práce řidiče je velmi zodpovědná, extrémně náročná na pozornost, je třeba mít rychlé reakce i předvídat situace dříve, než nastanou. Padesát let za volantem, navíc při dnešním provozu, je úctyhodný výkon. Oběma kolegům blahopřeji, děkuji za jejich práci, věrnost a loajalitu k podniku a hluboce před nimi smekám,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Jaroslav Hanych v DPMB pracuje od 4. srpna 1970, celou svou kariéru jezdí pro vozovnu Medlánky. Dnes už je v důchodu, ale stále vypomáhá a za volant usedá – nejčastěji na linkách 70, 41 nebo 42. V minulosti slavil úspěchy v jízdách zručnosti. V této disciplíně získal titul mistra republiky, dokonce v roce 1990 reprezentoval DPMB a Československo na soutěži v italském Turíně. Od roku 2003 v DPMB pracuje jako řidič autobusu i jeho syn Jaroslav.

Edvard Křenek do DPMB nastoupil 18. května 1971, celou svou kariéru jezdí pro vozovnu Slatina. Ač už by mohl užívat zaslouženého odpočinku, stále denně usedá za volant autobusu. U retro autobusu RTO dnes zavzpomínal na své začátky, kdy tyto, dnes už historické skvosty, řídil. Přejít na jinou trakci, ať už trolejbus nebo tramvaj, ho nikdy nenapadlo. Autobusy jsou jeho srdcovka. A na jak dlouho to ještě v DPMB vidí? „S kolegou Jaroslavem jsme se dnes dohodli, že ještě na dalších 50 let,“ směje se pan Křenek.

Oba řidiči se shodnou na tom, že je potřeba se naučit brát práci s klidem a nenechat se rozhodit.

Oběma pánům děkujeme a přejeme pevné zdraví a další miliony kilometrů za volantem!

 

Prodej antigenních testů v informační kanceláři

V rámci zvýšení bezpečnosti cestování v MHD a na lodní dopravě nabízí DPMB, a.s., nejen pro své zákazníky prodej antigenních rapid testů na koronavirus Sars-Cov-2 (test výtěrem z přední části nosu) od výrobce Lepu Medical, které si můžete zakoupit v informační kanceláři DPMB na Novobranské 18.

Cena jedné testovací sady činí 65 Kč.

Tři čtvrtě století lodní dopravy v Brně

Lodní doprava na Brněnské přehradě letos slaví 75. výročí.

Patříte mezi její fanoušky? Prověřte své znalosti v kvízu!

75 z vás vylosujeme a získáte od nás vstupenku na loď!

Tunel bude chránit svatá Barbora

Biskup Vojtěch Cikrle požehnal sochu svaté Barbory, která bude jakožto patronka důlních staveb střežit tramvajový tunel k Univerzitnímu kampusu. Sochu zástupci vedení města, Dopravního podniku města Brna a zhotovitele slavnostně odhalili u portálu tunelu před Fakultní nemocnicí Brno.

„Iniciativa Dopravního podniku města Brna umístit na tramvajové trati sochu svaté Barbory, která je mimo jiné považována také za patronku důlních staveb, mne upřímně potěšila. Naši předkové stavěli podél cest sochy světců – a mělo to pro jejich život velký význam. Obdivovali Boží působení v lidech, kteří s ním dokázali žít a zvládat své životní situace. Dnes jsou podél cest nepřehlédnutelné reklamy, které radí, co nakoupit, jakou používat kosmetiku, čím si máme čistit zuby… Sochy světců byly a jsou reklamy na to, jak žít. Kéž svatá Barbora provází všechny, kteří ji prosí o přímluvu v těžkých životních situacích,“ uvedl brněnský biskup Vojtěch Cikrle.

Sochu sv. Barbory střežící nový tunel kolemjdoucí přehlédnou jen stěží – váží 120 kg a měří 90 cm. Během tří měsíců ji z italského mramoru z oblasti Carrara vytvořili pracovníci Kamenoprůmyslu Komárek v Letovicích ve spolupráci se sochařem Albertem Sotem. Žehnání kapliček a jiných sakrálních staveb je poměrně běžné, socha pro tramvajovou trať však od brněnského biskupa požehnání dostala tentokrát vůbec poprvé.

Sv. Barbora tak bude od 13. dubna 2021 doprovázet techniky a dělníky i při stavbě tramvajového tunelu z Osové na Kampus a poté všechny řidiče, kteří tunelem i nad ním budou projíždět.

I přes nepříznivé klimatické podmínky stavba mílovými kroky pokračuje kupředu. V tuto chvíli jsou hotové všechny podzemní stěny hlavní části tunelu, probíhají betonáže stropu, který bude dokončený v celé trase od Osové po Kampus do konce dubna. V průběhu května dělníci strop zasypou a od přelomu léta a podzimu začnou s úpravami terénu včetně osazení zelení. Prací na povrchu bude po zasypání tunelu postupně ubývat a velká část činností se v létě přesune do podzemí, odkud budeme vyvážet zeminu a připravovat pokládku kolejí. Pro místní obyvatele to výhledově znamená snížení prašnosti a hluku v oblasti. Děkujeme místním za trpělivost! Zprovoznění nové trati je naplánováno na konec roku 2022.

Váš DPMB

Testujeme zaměstnance

Od 3. března 2021 testujeme zaměstnance Dopravního podniku města Brna na onemocnění covid-19. K tomuto účelu jsme vyhradili v současné době nevyužívanou pivní tramvaj, která bude přejíždí mezi vozovnami Pisárky a Medlánky. Navíc jsme přidali jednu místnost i ve vozovně Slatina.

Zaměstnanci DPMB se k antigennímu testování přihlašují elektronicky ve speciálním rezervačním systému. Do 12. března se musí otestovat všech téměř 2500 zaměstnanců.

Zahájení provozu testovacího místa se zúčastnila primátorka města Brna Markéta Vaňková, náměstek primátorky Robert Kerndl a ředitel Společnosti Podané ruce Jindřich Vobořil.

Děkujeme všem za spolupráci a trpělivost!

Váš DPMB

 

Povinnost nosit respirátor ve vozech MHD!

Přehled nových opatření v souvislosti s pandemií koronaviru.

Do roka budeme mít nové trolejbusy

Rok uplyne jako voda, a tak už teď můžeme začít stříhat metr do příjezdu nových klimatizovaných trolejbusů Škoda 27Tr. Do konce ledna 2022 nám jich výrobce dodá dvacet, další dvacítku můžeme pořídit v následujících letech. Jedná se o moderní kloubové a nízkopodlažní vozy, které v provozu nahradí nejstarší typy trolejbusů 15Tr, 22Tr a 25T. A kde se s nimi setkáte nejčastěji? Plánujeme je nasazovat na nejvytíženější linky, tedy 25, 26 a 37.

V Brně máme s počtem téměř 150 vozů největší trolejbusový vozový park v České republice. Proto jsme rádi, že se nám po dlouhém úsilí podařilo podepsat smlouvu, díky které budeme pokračovat v jeho modernizaci. Rovněž tak podporujeme ekologizaci MHD, téměř 70 procent našeho vozového parku jezdí na elektřinu a nezatěžuje tak životní prostředí.

Náklady na pořízení 40 trolejbusů Škoda 27Tr činí 478 miliónů korun.

Váš DPMB

DPMB nakoupí nové obousměrné tramvaje

Početná rodina brněnských tramvají se rozroste o nové moderní kousky, tentokrát obousměrné. Výběrové řízení na dodávku až 40 kusů tramvají vyhrála Škoda Transportation, která prvních pět klimatizovaných a nízkopodlažních vozů dodá do dvou let, tedy do února 2023. Tramvaje typu Škoda ForCity Smart 34 budou přednostně sloužit pro přepravu cestujících na lince 8. Na konci roku 2022 zprovozníme novou tramvajovou trať k Univerzitnímu kampusu a tyto tramvaje se po ní mohou vesele prohánět od úvratě k úvrati.

Ve smlouvě se Dopravní podnik zavazuje nakoupit prvních pět vozů, dalších až 35 můžeme podle finančních možností od výrobce objednat do roku 2026. Náklady na jeden vůz jsou 60 miliónů korun.

Doufáme, že se těšíte tak jako my!

Váš DPMB

 

  

 

Noční rozjezdy slaví 20 let

Snad nenajdeme v Brně člověka, který se někdy nesvezl nočním rozjezdem. Hlavní nádraží se každou celou a někdy i půl hodinu zaplní autobusy, které naberou, koho mohou a rozvezou je do všech koutů města i za jeho hranice. Tímto systémem, který je fenoménem Brna, se inspirovala řada měst nejen v Česku, ale i v zahraničí.

Autobusové noční linky nesou číselné označení 89-99 a jsou v provozu od 23 do 5 hodin. Na jeho začátku a konci platí interval 30 minut, v noci jezdí po hodině. Do víkendových spojů kvůli velké poptávce cestujících Dopravní podnik města Brna vložil ještě několik tzv. „půlkových rozjezdů“.

V průběhu pracovního týdne nočních rozjezdů využívá 10 tisíc cestujících. V pátek a v sobotu, kdy to ve městě žije, vrůstá číslo až k 25 tisícům. Oblibě se těší nejen u těch, kterým se z města nechtělo dříve domů, ale i u pracujících, kteří domov pro brzkou ranní směnu opustit museli.

Historie nočních linek však sahá až do roku 1946, kdy byly v provozu tramvaje na pěti linkách. Až po několika letech je začaly doplňovat autobusy a trolejbusy. Nejednalo se však o ucelený systém, a byl tak pro cestující značně komplikovaný. Na trasách bylo nutné přestupovat, a to nejen v centru, ale i v dalších uzlech. Na konci minulého století zajišťovalo noční provoz šest tramvajových linek, pět trolejbusových a sedm autobusových linek, z toho jen čtyři byly výhradně noční.

DPMB koupil dalších 20 autobusů

V brněnských ulicích můžete narazit na nové autobusy značky SOR NS, které se svým designem výrazně odlišují od ostatních. Jedná se o klimatizované a plně nízkopodlažní vozy, které cestující potěší i USB nabíječkami a celočalouněnými sedadly pro zajištění většího pohodlí. Dalšími plusy vozů jsou širokoúhlé LCD monitory, systém RIS 2 nebo vyhřívaná čelní skla. Autobusy mají kapacitu 105 cestujících.

Stejně jako kloubové autobusy SOLARIS, které podnik pořídil na začátku léta, mají vozy SOR NS tu výhodu pro cestující, že na levé (nenástupní) straně disponují venkovním elektronickým transparentem, který zobrazuje číslo linky. Lidé tak i z protější strany ulice snadno vidí, jaká linka zrovna přijíždí.

Nové autobusy SOR nahradí starší vozy Karosa B 931 a Citelis, které budeme postupně vyřazovat. V provozu je budeme nasazovat na linkách 41, 43, 52, 54, 57, 67, 70 a 71.

Dopravní podnik města Brna provozuje 320 autobusů. Po dodávce zbývajících vozů SOR bude 300 z nich nízkopodlažních, což je 94 procent.

Příjemnou jízdu novými vozy přeje Váš DPMB.

 

Drak v roušce

Dopravní podnik města Brna představuje časosběrný dokument Drak v roušce, který mapuje situaci v brněnské městské hromadné dopravě během pandemie koronaviru.

Děkujeme všem zaměstnancům DPMB za jejich práci v tomto náročném období a cestujícím za podporu a přízeň!

 

 

Váš DPMB
Nové autobusy dorazily do Brna

Ulicemi Brna se začne prohánět prvních osm z celkově dvaceti nových kloubových autobusů SOLARIS Urbino 18, které Dopravní podnik města Brna v letošním roce pořizuje v rámci obnovy vozového parku. Autobusy SOLARIS Urbino 18 jsou klimatizované a vynikají velkým vnitřním prostorem.

Mezi jejich další přednosti patří USB nabíječky, systém RIS2 a širokoúhlé LCD monitory. Sedadla pro cestující jsou plastová, na sedací části opatřená potahovou látkou, která zamezí klouzání a zajistí cestujícím lepší tepelnou pohodu.

Zbylých dvanáct do celkové dvacítky dorazí do Brna postupně do konce července. Dopravní podnik města Brna za vozy zaplatí 147 miliónů Kč bez DPH.

Během léta DPMB čeká ještě dodávku 20 sólo autobusů značky SOR.

Podrobnosti najdete na našem webu v sekci Kontakty - Tiskové zprávy.

 

Zájezdová doprava

Připravili jsme pro vás novou přehlednější stránku o našich zájezdových autobusech.