|

Změny a události na linkách MHD

Mimořádná opatření v MHD!

Přehled všech opatření v souvislosti s pandemií koronaviru.

Noční rozjezdy slaví 20 let

Snad nenajdeme v Brně člověka, který se někdy nesvezl nočním rozjezdem. Hlavní nádraží se každou celou a někdy i půl hodinu zaplní autobusy, které naberou, koho mohou a rozvezou je do všech koutů města i za jeho hranice. Tímto systémem, který je fenoménem Brna, se inspirovala řada měst nejen v Česku, ale i v zahraničí.

Autobusové noční linky nesou číselné označení 89-99 a jsou v provozu od 23 do 5 hodin. Na jeho začátku a konci platí interval 30 minut, v noci jezdí po hodině. Do víkendových spojů kvůli velké poptávce cestujících Dopravní podnik města Brna vložil ještě několik tzv. „půlkových rozjezdů“.

V průběhu pracovního týdne nočních rozjezdů využívá 10 tisíc cestujících. V pátek a v sobotu, kdy to ve městě žije, vrůstá číslo až k 25 tisícům. Oblibě se těší nejen u těch, kterým se z města nechtělo dříve domů, ale i u pracujících, kteří domov pro brzkou ranní směnu opustit museli.

Historie nočních linek však sahá až do roku 1946, kdy byly v provozu tramvaje na pěti linkách. Až po několika letech je začaly doplňovat autobusy a trolejbusy. Nejednalo se však o ucelený systém, a byl tak pro cestující značně komplikovaný. Na trasách bylo nutné přestupovat, a to nejen v centru, ale i v dalších uzlech. Na konci minulého století zajišťovalo noční provoz šest tramvajových linek, pět trolejbusových a sedm autobusových linek, z toho jen čtyři byly výhradně noční.

DPMB koupil dalších 20 autobusů

V brněnských ulicích můžete narazit na nové autobusy značky SOR NS, které se svým designem výrazně odlišují od ostatních. Jedná se o klimatizované a plně nízkopodlažní vozy, které cestující potěší i USB nabíječkami a celočalouněnými sedadly pro zajištění většího pohodlí. Dalšími plusy vozů jsou širokoúhlé LCD monitory, systém RIS 2 nebo vyhřívaná čelní skla. Autobusy mají kapacitu 105 cestujících.

Stejně jako kloubové autobusy SOLARIS, které podnik pořídil na začátku léta, mají vozy SOR NS tu výhodu pro cestující, že na levé (nenástupní) straně disponují venkovním elektronickým transparentem, který zobrazuje číslo linky. Lidé tak i z protější strany ulice snadno vidí, jaká linka zrovna přijíždí.

Nové autobusy SOR nahradí starší vozy Karosa B 931 a Citelis, které budeme postupně vyřazovat. V provozu je budeme nasazovat na linkách 41, 43, 52, 54, 57, 67, 70 a 71.

Dopravní podnik města Brna provozuje 320 autobusů. Po dodávce zbývajících vozů SOR bude 300 z nich nízkopodlažních, což je 94 procent.

Příjemnou jízdu novými vozy přeje Váš DPMB.

 

Drak v roušce

Dopravní podnik města Brna představuje časosběrný dokument Drak v roušce, který mapuje situaci v brněnské městské hromadné dopravě během pandemie koronaviru.

Děkujeme všem zaměstnancům DPMB za jejich práci v tomto náročném období a cestujícím za podporu a přízeň!

 

 

Váš DPMB
Nové autobusy dorazily do Brna

Ulicemi Brna se začne prohánět prvních osm z celkově dvaceti nových kloubových autobusů SOLARIS Urbino 18, které Dopravní podnik města Brna v letošním roce pořizuje v rámci obnovy vozového parku. Autobusy SOLARIS Urbino 18 jsou klimatizované a vynikají velkým vnitřním prostorem.

Mezi jejich další přednosti patří USB nabíječky, systém RIS2 a širokoúhlé LCD monitory. Sedadla pro cestující jsou plastová, na sedací části opatřená potahovou látkou, která zamezí klouzání a zajistí cestujícím lepší tepelnou pohodu.

Zbylých dvanáct do celkové dvacítky dorazí do Brna postupně do konce července. Dopravní podnik města Brna za vozy zaplatí 147 miliónů Kč bez DPH.

Během léta DPMB čeká ještě dodávku 20 sólo autobusů značky SOR.

Podrobnosti najdete na našem webu v sekci Kontakty - Tiskové zprávy.

 

Pokřtili jsme Moravu

V sobotu 4. července jsme na Brněnské přehradě pokřtili loď Morava. Akce se uskutečnila za účasti primátorky města Brna Markéty Vaňkové a 1. náměstka Petra Hladíka.

Pokud jste u této události nemohli být, přinášíme fotografie, abyste alespoň takto nasáli příjemnou sobotní atmosféru.

 

Nová hala slouží tramvajím
Autobusy v Brně slaví 90 let

2. května 1930 vyjel v Brně na lince A první autobus, který své cestující převezl z Moravského náměstí do Černých Polí. V počátcích provozu najely autobusy ročně na sedmi linkách až 900 tisíc km a převezly dva a půl milionu cestujících. Dnes, o 90 let později, DPMB zajišťuje provoz na 60 autobusových linkách, na kterých autobusy ročně najedou 19 miliónů km a převezou 127 milionů cestujících. DPMB je s počtem 160 autobusů na CNG majitelem největšího vozového parku na zemní plyn v ČR.

Autobusová doprava v Brně dnes:

  • 327 autobusů vlastní DPMB
  • 160 autobusů je na zemní plyn
  • 100 autobusů musí DPMB zachovávat naftových, pro případ evakuace při nenadálých kritických událostech
  • 40 nových autobusů přibude na podzim roku 2020
  • 600 řidičů autobusů zaměstnává DPMB na hlavní pracovní poměr
  • 60 - na tolika linkách obsluhují autobusy město Brno a okolí
  • 80 - nejkratší linka MHD v Brně, trasa měří 1,8 km
  • 51 - nejdelší linka MHD v Brně, trasa měří 31,2 km
  • 40, 42, 44, 50, 78 a 84 – nejvytíženější autobusové linky
  • Karosa B732 – nejstarší vůz DPMB z roku 1989, který je součástí sbírky retrovozidel DPMB
  • Urbanway 12M a Crossway LE LINE 12M – nejmladší autobusy DPMB z roku 2019
  • Zajímavá data z historie:

  • 1930 Na konci roku jezdí na území města na sedmi linkách deset autobusů.
  • 1948 V závěru roku Brno provozuje sedm autobusových linek, délka sítě je 56 kilometrů a vozový park představuje 37 autobusů.
  • 1951 Dochází ke změně značení autobusových linek, písmena jsou nahrazena čísly.
  • 1960 Začíná rozmach autobusové dopravy, autobusy začínají pronikat do centra města.
  • 1970 V provozu je 26 stálých a sedm rekreačních autobusových linek.
  • 1988 Přepravu zajišťuje 319 autobusů na 42 linkách.
  • 1990 Začínají jezdit okružní linky 44 a 84.
  • 1995 Dochází k reorganizaci brněnské MHD, jsou zrušeny autobusové linky v centru města a vzniká autobusový terminál na ulici Úzké.
  • 2000 DPMB zavádí nový systém noční dopravy, kterou zajišťují pouze autobusy.
  • 2002 Dodány první nízkopodlažní vozy Citybus.
  • 2004 Zapojení městské hormadné dopryv v Brně do IDS JMK.
  • 2014 Dochází k výraznému omlazení autobusového vozového parku. Do DPMB jsou dodány nové kloubové autobusy Solaris Urbino 18, dále autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn Citelis 12 M CNG a SOR NBG 12. V areálu vozovny Slatina byla uvedena do provozu plnicí stanice CNG.
  • 2015 Na začátku roku dodávka autobusů Iveco Urbanway 12 M CNG a vozů SOR NBG 12. V polovině roku je v provozu stovka nových autobusů na CNG. Podíl nízkopodlažních autobusů se zvýšil na 89 %.
  • 2016 Zahájen provoz Seniorbusu. Provoz zahájil také zájezdový autobus Volvo 9700.
  • 2018 Byly dodány další autobusy Iveco Urbanway 18 M a také sólo vozy SOR NBG12. Celkem už máme 160 autobusů na CNG, z toho 44 kloubových. Ve vozovně Slatina byl instalován čtvrtý stojan CNG. Vyjíždí již čtvrtý Seniorbus. Proběhl zkušební provoz prvního autobusu na bioplyn z odpadní vody.
  • 2019 Úspěšně skončilo testování autobusu SOR NS12-diesel.
  • Fotografie:

  • Škoda 505 a Fram E18 - archiv Tramvajklubu Brno
  • Walter Diesel - archiv Tramvajklubu Brno
  • Škoda 706 RO - Old. Pospíšil, archiv Tramvajklubu Brno
  • Ikarus 620 - Old. Pospíšil, archiv Tramvajklubu Brno
  • Ikarus 280 - archiv Tramvajklubu Brno
  •  

    Oblíbený "Dřevák" bude zářit novotou

    Rozsáhlou opravou prochází po čtrnácti letech oblíbená tramvaj č. 107, známá jako "Dřevák". V ústředních dílnách DPMB pracovníci revidují brzdy, převodovky nebo elektrickou část a vůz získá nový lak i dřevěné opláštění.

     

    Opravy probíhají s cílem co nejvíce se přiblížit původní podobě vozů. Sehnat dobové součástky je však mnohdy téměř nemožné. Jedním z nejnáročnějších úkolů je proto vyrobit nové věci tak, aby vypadaly jako staré a zároveň byly funkční. Pracovníci musí dávat pozor na takové detaily, jako jsou stejný barevný odstín laku, stejný druh dřeva nebo povrchová úprava.

     

    Práce na tramvaji, která poprvé vyjela v roce 1943, by měly být hotové ještě na jaře. Zda však letos budou v provozu historické linky H4 a H24, zatím není jasné.

     

    Zájezdová doprava

    Připravili jsme pro vás novou přehlednější stránku o našich zájezdových autobusech.

    Jak si pořídit elektron. šalinkartu

    Jak si pořídit elektronickou šalinkartu

     

    Bonusové body pro věrné cestující

    Dopravní podnik města Brna zavádí po uživatele elektronických předplatních jízdenek další příjemnou novinku – bonusové body pro věrné cestující. Za každou kontrolu revizorem cestující získají body, které mohou uplatnit k uhrazení sankcí nebo se díky ní zařadit do slosování o předplatní jízdenky.

    Body získávají automaticky zákazníci využívající elektronické předplatní jízdenky za úspěšné revize svých elektronických šalinkaret. Za každé čtvrtletí, ve kterém byl cestující alespoň jednou úspěšně zkontrolováni revizorem, obdrží 10 bonusových bodů (body byly přiřazeny i zpětně za všechny proběhlé revize).

    Body je možno použít v eshopu BRNO iD na snížení nebo plné online uhrazení sankce 50 Kč v případech, kdy se cestujícímu nepovedlo prokázat revizorovi, že má platnou jízdenku (zapomenutý nosič, nefunkční nebo neaktivovaná karta apod.). Maximum bodů, které je možno mít na účtu je 50. Další body se automaticky převádí do soutěže, ve které se pravidelně jednou za pololet budou losovat výherci tří ročních nepřenosných šalinkaret zdarma.

    Úspěšná revize tak pro zákazníky nyní znamená šanci na bonus a potenciálně i výhru, pípat revizorovi se vyplatí!

     

    E-shop Dopravního podniku města Brna a. s.

    V Eshopu Dopravního podniku města Brna, a.s., si můžete nakoupit předplatní jízdenky pro tarifní zóny 100 a 101 (město Brno).