DPMB v roce 2026 investuje rekordní 3,7 miliardy Kč - tisková konference 8. prosince 2026

Tisková konference DPMB, a.s.

8. prosince 2025

 

Hosté:

Miloš Havránek – generální ředitel DPMB, a.s.

Jan Seitl – dopravní ředitel DPMB, a.s.

 

Program:

Investice v roce 2025

Plánované strojní a stavební investice v roce 2026

Změny v MHD od 20. prosince 2025

Provoz MHD o svátcích

 

Investice roku 2025: modernizace vozového parku i klíčové stavby

 

Rok 2025 byl pro DPMB významný jak v oblasti vozidel, tak stavebních projektů. Dopravní podnik města Brna dokončil dlouhodobé nákupy, rozběhl velké stavby a pokračoval v modernizaci vozového parku i infrastruktury.

Strojní investice

  • Kompletace posledních šesti tramvají EVO2_DRAK je po pěti letech dokončena. V provozu bude do konce roku všech 41 vozů (214,8 mil. Kč).
  • Dodáno 15 obousměrných tramvají 45T, tedy polovina celkového plánovaného nákupu. Projekt je spolufinancován z IROP a TRANSGov (1,13 mld. Kč).
  • 10 parciálních trolejbusů Škoda 32Tr, schopných jízdy mimo trolejové vedení. Celkem je v provozu  40 těchto vozů (124,08 mil. Kč).
  • 10 nových minibusů SOR ICN 9,5, moderně vybavených a vhodných pro městský i příměstský provoz (51 mil. Kč).
  • Dokončena obnova plovoucích zařízení, poslední fáze zahrnula šest přístavních můstků dle standardů CS LLOYD (5,97 mil. Kč).
  • I. etapa systému automatického počítání cestujících (APC) – osazeno 1 388 dveří na 277 tramvajích, probíhá II. etapa. Jde o unikátní systém v ČR spolufinancovaný z IROP (28,46 mil. Kč).

Stavební investice

  • Modernizace tramvajové trati na Vídeňské (Bohunická–Modřice) proběhla během 106 dnů. Zvýší cestovní rychlost až na 80 km/h. Projekt z OPD3 (282 mil. Kč).
  • Rekonstrukce tramvajové trati Kounicova (Nerudova–Šumavská) zahrnula výměnu kolejí, odhlučnění i koordinaci s dalšími městskými stavbami (76 mil. Kč).
  • Rekonstrukce tramvajové trati Údolní byla dokončena včetně bezbariérových zastávek Úvoz a Obilní trh (107 mil. Kč).
  • Zahájeno prodloužení tramvajové trati Bystrc–Kamechy, klíčová stavba s tunelem a třemi zastávkami. Dokončení je plánované na 2027. Projekt je kofinancován z OPD3 (1,9 mld. Kč).
  • Vozovna Slatina – zahájení procesu modernizace a rozšíření. Výběr zhotovitele proběhne na konci roku, realizace 2025–2028 (1,2 mld. Kč).
  • III. etapa instalace elektronických informačních panelů – 84 panelů na 47 zastávkách, z toho 15 nových. Spolufinancováno z IROP (10 mil. Kč).

 

Investice DPMB v roce 2026 - modernější vozidla, nové tratě a chytré technologie

Rok 2026 bude pro Dopravní podnik města Brna ve znamení rozsáhlých investic do obnovy vozového parku, modernizace infrastruktury i rozvoje chytrých technologií. „Brno se v příštím roce dočká nových tramvají, autobusů i užitkových automobilů, pokračovat budou projekty automatického počítání cestujících a modernizace systémů řízení dopravy. Zásadní část investic míří také do rekonstrukcí a výstavby tramvajových a trolejbusových tratí – od Renneské přes Rakoveckou až po Kníničskou či novou trať na Černovické terasy. Pokračovat bude rovněž výstavba trati na Kamechy a modernizace vozovny Slatina. Všechny projekty přinesou vyšší komfort pro cestující, ekologičtější provoz i efektivnější řízení městské dopravy. Celkem v příštím roce plánujeme strojní investice za 1,84 miliardy korun a stavební za 1,86 miliardy korun čili celkem za 3,7 miliardy korun,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

 

Strojní investice v roce 2026

Obousměrné tramvaje 45T

Vozový park DPMB se v roce 2026 rozroste o dalších dvacet obousměrných tramvají Škoda 45T. Výrobce Škoda Transportation dodá pět vozů na začátku ledna 2026, dalších patnáct postupně do poloviny července 2026.  Tímto bude dokončen nákup obousměrných tramvají a městem už v létě bude jezdit celkem 40 tramvají tohoto typu. Nejčastěji se s nimi cestující setkají nejčastěji na lince 8, ale i na linkách 3, 9 a 12.  V provozu nahradí starší tramvaje typu KT8 a T6A5. Na tyto tramvaje DPMB získá dotaci z programu TRANSGov.

Cena: 1,5 miliardy Kč

 

Tramvaje Drak

Na základě ukončeného výběrového řízení a dle uzavřené Rámcové dohody budou v letech 2026-2033 v ústředních dílnách probíhat kompletace až šedesáti středně kapacitních tramvají Drak. V roce 2026 ústřední dílny DPMB sestaví a zprovozní první tři vozy z nového kontraktu. Dopravní podnik s tramvajemi počítá nejčastěji na linky 1 a 4.

Cena: 130 milionů Kč

 

Kloubové autobusy

Do Brna do konce roku 2026 postupně dorazí sedmnáct kloubových autobusů SOR NS 18.  Jde o nízkopodlažní, plně klimatizované vozy, které splňují nejpřísnější emisní limity Euro 6. Ve výbavě vozů jsou USB zásuvky, moderní informační systém a nově i antikolizní systém, který detekuje překážky před vozidlem a upozorní řidiče na riziko střetu s překážkou.

Cena: 170 milionů Kč

 

II. etapa APC – systému automatického počítání cestujících

Během prvního čtvrtletí roku 2026 DPMB dokončí realizaci II. etapy systému automatického počítání cestujících ve vozidlech MHD. V rámci II. etapy projektu bude kamerami osazeno 1 644 dveří na 150 trolejbusech a 319 autobusů. Celkově bude tedy v rámci tohoto projektu systémem APC osazeno 3 032 vstupů do 746 vozidel MHD všech trakcí.

Cena: 33,3 milionu Kč

 

Modernizace systému bezdrátové komunikace tramvají s infrastrukturou a dálkový dohled infrastrukturních prvků

Aktuálně probíhá výběrové řízení na modernizaci systému bezdrátové komunikace tramvají s infrastrukturou a dálkový dohled infrastrukturních prvků. Tato zakázka řeší zvýšení bezpečnosti, spolehlivosti a modernizaci systému ovládání tramvajových výhybek. Půjde jednak o změnu technologie pro komunikaci mezi tramvajemi a výhybkami a také zavedení dálkového dohledu a diagnostiky ovládání výhybek, včetně jejich dálkového dispečerského řízení. Realizace bude probíhat v letech 2026-2028.

Dle výsledku výběrového řízení

 

Užitkové elektromobily

DPMB využije dotace z programu Udržitelná městská doprava a mobilita ze Státního fondu životního prostředí České republiky pro nákup patnácti užitkových elektromobilů. Ty nahradí stávající naftová užitková vozidla. Nové vozy výrobce dodá v průběhu roku 2026.

Cena: 7 milionů Kč

 

Stavební investice v roce 2026

Tramvajová trať Renneská (Poříčí – Vídeňská)

V roce 2026 se uskuteční dlouho odkládaná rekonstrukce tramvajové trati v ulici Renneská třída, a to v úseku Poříčí – Vídeňská. Součástí projektu je kompletní rekonstrukce tramvajového svršku, aplikace standardních odhlučňovacích prvků a doplnění bezbariérových nástupních ploch. Trať bude nově upravena jako tzv. „zelená kolej“ – povrch bude krytý travnatým pásem. Po realizaci bude tramvajová trať splňovat nejen veškeré bezpečnostní a normové požadavky pro provoz tramvají, ale díky novému zákrytu bude jízda drážních vozidel méně hlučná i prašná.

Termín: červen – září 2026

Cena dle výsledku výběrového řízení.

 

Tramvajová trať Rakovecká-Kubíčkova

Stavební úpravy tohoto úseku tramvajové trati budou zahrnovat výměnu kolejového svršku, pružného upevnění na pražcích včetně štěrkového lože. Stavba navazuje na úsek tramvajové dráhy při ulici Obvodové, kterou DPMB modernizoval v roce 2024. Dopravní podnik využije výluky tramvajové dopravy pro dokončení úprav smyčky Ečerova v rámci stavby nové tramvajové trati na Kamechy.

Termín: červen – září 2026

Předpokládané náklady: 42 miliónů Kč

 

Tramvajová trať Kníničská (kolejový trojúhelník – zast. Svratecká)

V letních měsících příštího roku DPMB provede první fázi opravy tramvajové trati v ulici Kníničská, a to v úseku od kolejového trojúhelníku Jundrov – Komín (křižovatka tramvajových linek č. 1 a č. 3) po zastávku Svratecká. Projekt řeší výměnu kolejových konstrukcí zmíněného křížení a navazující kolejové větve směrem do Bystrce. Stavba tedy navazuje na nedávno zrekonstruované úseky tratě při ulici Sochorově a Svratecké (v úseku od zastávky Stránského – po uvedený kolejový trojúhelník).

Termín: červen – září 2026

Cena dle výsledku výběrového řízení.

 

Trolejbusová trať Černovické terasy

Brno získá zcela novou, pět kilometrů dlouhou, trolejbusovou trať Černovické terasy. Zahájení výstavby DPMB plánuje na jarní měsíce roku 2026. Trať povede ulicemi Těžební, Vlastimila Pecha, Ericha Roučky, Tuřanka a Švédské valy. Vybudování této trati je plně v souladu se strategií statutárního města Brna „Koncepce čistých pohonů MHD v Brně“. Projekt se bude ucházet o dotaci ve výši až 85 % z Programu Doprava 2021 – 2027 (OPD 3). Projekt je v současnosti zařazen do zásobníku realizovatelných projektů Brněnské metropolitní oblasti a jeho realizace je schválena Řídícím výborem BMO.

Termín: 2026-2027

 

Prodloužení tramvajové trati Bystrc – Kamechy

Hned v lednu příštího roku bude zahájena jedna z očekávaných součástí celé stavby – ražba tunelu. Po dokončení v květnu 2026 na ni naváže v létě úprava smyčky Ečerova. Následně se v plném rozsahu rozběhnou práce na nové tramvajové trati. Tramvajová trať o délce 1400 metrů s tunelem a třemi novými zastávkami je spolufinancována z fondů EU prostřednictvím Programu Doprava 2021 – 2027 (OPD 3) ve výši 85 %.

Termín provedení stavby: 2025–2027

Stavební náklady v roce 2026: 750 milionů Kč

 

Modernizace vozovny Slatina

V roce 2026 bude zahájena samotná realizace modernizace a rozšíření vozovny Slatina a do konce roku bude dokončena významná část celé stavby s pracovní označením „Vše pro trolejbusy“.  Stavba pak bude pokračovat až do roku 2028.  Projekt se bude ucházet o dotaci ve výši až 80 % z Programu Doprava 2021 – 2027 (OPD 3). Projekt je v současnosti zařazen do zásobníku realizovatelných projektů Brněnské metropolitní oblasti a jeho realizace je schválena Řídícím výborem BMO.

Termín: 2025–2028

Předpokládané náklady v roce 2026: 420 milionů Kč

 

Změny provozu linek MHD od 20. prosince

V sobotu 20. prosince 2025 dojde k obnovení provozu linek MHD ulicí Údolní. Část ulice nadále zůstane součástí stavby. K tomuto termínu jsou návazně koordinovány také další drobné úpravy provozu MHD. Tramvajová linka 4 bude opět v provozu v celé trase z Náměstí Míru přes centrum do Obřan. Bude ukončen provoz výlukové linky x4 a na své trasy se vrátí linky 38, 39, N89 a N95. Autobusová linka 68 pojede rovněž v celé trase z (Myslivny –) Pisárek přes náměstí Míru a další přestupní zastávky (Tábor, Klusáčkova, Štěfánikova) k Nákupnímu centru Královo Pole.

Od 20. prosince 2025 dojde také k rozšíření směrové nabídky z oblasti CTP Office Parku Spielberk, který nově závlekem přes zastávku Holandská obslouží linky 44 a 84. Obdobně bude rozšířena nabídka spojení v oblasti Technologického parku prodloužení trasy linky 65 až do zastávky Záhřebská s vazbou na další linky MHD.

Cestující se od stejného data dočkají posílení tramvajové dopravy do smyčky Čertova rokle, a to ve špičkách pracovních dnů (tj. změna reálně nastane až 5. ledna 2026). Současně DPMB zavede jako doplněk linky 46 ve špičkách linku 66.  Cestující bude přepravovat z Haškovy po východní straně Lesné přes zastávku poliklinika Lesná na Halasovo náměstí k tramvajové lince 9, případně k lince 7.

 

Provoz hromadné dopravy o Vánocích a na začátku nového roku

V pracovních dnech od 22. prosince 2025 do 2. ledna 2026 bude doprava na linkách 1 až 84 vedena podle jízdních řádů pro PRACOVNÍ DNY – PRÁZDNINY a rovněž nepojedou zvláštní autobusové školní linky a spoje.

Na Štědrý den 24. prosince 2025 budou všechny linky vedeny podle jízdních řádů pro SOBOTY přibližně do 15 hodin. Následně bude provoz denních linek postupně ukončován a nahrazen pouze systémem nočních autobusových linek (tzv. nočních rozjezdů) s prvním rozjezdem u Hlavního nádraží v 17 hodin.

O svátcích 25. a 26. prosince 2025, včetně víkendu 27. a 28. prosince 2025, a na Nový rok 1. ledna 2026 pojedou všechny linky podle jízdních řádů pro SOBOTY, bez nedělního podvečerního posílení.

Na Silvestra 31. prosince 2025 budou všechny linky vedeny dle speciálních jízdních řádů přibližně do 20 hodin. Následně bude provoz denních linek postupně ukončován a nahrazen systémem nočních autobusových linek s prvním rozjezdem u Hlavního nádraží v 21 hodin. Noční autobusy budou doplněny posilovým provozem v částech tras tramvajových linek 1, 4, 7, 8, 10 a 12 podle zvláštních jízdních řádů přibližně do 3. hodiny po půlnoci.

 

Betlémská tramvaj

V sobotu 20. prosince 2025 vyjede opět do ulic města Brna „Betlémská tramvaj“. Historický tramvajový vůz poveze betlémské světlo a cestující jej můžou navštívit na těchto místech:

  • 10:00 – 12:00 hod. na ulici Nádražní (před bývalou budovou České pošty);
  • 12:30 – 17:00 hod. na České, resp. v prostoru před kostelem sv. Tomáše.

Přijďte si do tramvaje pro plamínek z Betléma!

 


Kontakt:

Mgr. Hana Tomaštíková

tisková mluvčí DPMB, a.s.

media@dpmb.cz

603 587 015