Nákup obousměrných nízkopodlažních tramvají – I. + II. etapa
V říjnu 2022 byla v rámci Integrovaného regionálního operačního programu vyhlášena výzva, která je zaměřena mj. na podporu nákupu bezemisních drážních vozidel městské dopravy. Díky jasně stanovené strategii obnovy vozového parku dopravní podnik na tuto výzvu okamžitě zareagoval a zahájil přípravu žádostí o dotační podporu.
Na základě výběrového řízení jsou postupně společností ŠKODA TRANSPORTATION a.s. dodávány tramvaje s typovým označením Škoda 45T. Jedná se o novou, obousměrnou, nízkopodlažní tramvaj určenou pro provoz na tramvajových tratích o rozchodu 1435 mm ve městě Brně. Jedná se o plně nízkopodlažní velkokapacitní tramvaj. Nízkopodlažní je 100% plochy pro stojící cestující, sedadla na podestách jsou jen nad podvozky a některými technologickými částmi. Všechny vstupy a celý průchod tramvají jsou bezbariérové bez schodů.
Tramvaj se skládá ze tří článků, které nesou celkem čtyři plně otočné podvozky. Toto řešení umožňuje komfortní jízdu a tichý chod. Obousměrná tramvaj umožňuje provoz na úvraťových konečných, tedy do míst, kde není možné z prostorových důvodů vybudovat smyčku pro otáčení. Současně mohou být tyto tramvaje nasazovány při výlukách, kdy je nedostupná smyčka na obou stranách trati a v uličním prostorou se vybuduje dočasná úvrať.
První etapa pořízení tramvají byla dokončena v květnu 2023. Předmětem dodávky byl nákup pěti výše uvedených obousměrných nízkopodlažních tramvají, které nahradily dosluhujících tramvají KT8D5.
V rámci druhé etapy bylo k 30. 4. 2025 dodáno dalších pět obousměrných nízkopodlažních tramvají, které nahradí dosluhujících tramvaje T6A5.
Díky obnově vozového parku nahrazením starších vozidel s nižší hospodárností provozu dochází ke snížení energetické náročnosti provozu a zmírnění dopadu na klima. Všechna nově pořizovaná vozidla jsou vybavena moderním odbavovacím systémem a již dnes standardně používaným vizuálním a akustickým informačním systémem, který výrazně zjednodušuje orientaci uživatelům MHD včetně slabozrakých a nevidomých. Všechna nově nakupovaná vozidla jsou v souladu se strategií DPMB nízkopodlažní a umožňují tak bezproblémové užití MHD starším osobám, osobám s pohybovým handicapem a cestujícím s kočárky.
Celkové náklady na pořízení deseti tramvají přesáhly 676,2 mil. Kč. V rámci obou etap nákupu pěti tramvají obdržel DPMB z Evropského fondu pro regionální rozvoj prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu pro každou z nich částku 209.753.250 Kč, která pokryla 70 % nákladů příslušné etapy.