header_videa_a_podcasty

Podcasty & videa

Šalina do ucha

Podcast Dopravního podniku města Brna, který mapuje dění ve veřejné dopravě v jihomoravské metropoli. Přináší pravidelné informace o tom, co se v podniku děje, chystá rozhovory se zajímavými zaměstnanci a vzpomínky milovníků dopravy. 

13. díl: O pravidelném servisu tramvají, trolejbusů a autobusů, preventivních prohlídkách, nejčastějších poruchách a personálním zabezpečení veškeré péče o vozy, které denně vyjíždí do ulic Brna, jsme se bavili s Tomášem Kadlecem, šéfem tramvajových vozoven a zástupcem technicko-provozního ředitele Zdeňkem Kašparem.

12. díl: 35 měsíců, tak dlouho trvala stavba nové trati ke kampusu. Měří 912 metrů a její součástí je i 602 metrů dlouhý tramvajový tunel – nejdelší v Česku. Brno tak má svoje metro pro šaliny. Jak stavba probíhala? Co všechno jí předcházelo? A čím je unikátní? Pusťte si Šalinu do ucha a dozvíte se ještě mnohem víc.

11. díl: Představit činnost městských firem a přinést Brňanům zábavu. To je hlavní cíl Streetparty 2022, která se koná 3. září. Přípravy na ni probíhají už téměř rok. Monstrózní akce s bohatým doprovodným programem v centru Brna nabídne přehlídku techniky, mezinárodní soutěž šalinářů, street food festival nebo koncerty. Jak náročné je podobnou akci uspořádat, kdo zaměstnancům DPMB pomáhal a proč na Lidickou určitě zajít? Dozvíte se v dalším díle podcastu Šalina do ucha.

10. díl: Dopravní podnik města Brna bude klást větší důraz na ponehodovou péči o řidiče. I drobná nehoda totiž může vyvolat psychické potíže. Většině řidičů stačí pár sezení na to, aby se s havárií vyrovnali a normálně fungovali dál. Neřešené problémy totiž zmizí jen dočasně. Emocím po nehodě a psychologické péči jsme věnovali aktuální díl podcastu Šalina do ucha.

9. díl: Jak ještě dlouho budou v Brně fungovat papírové jízdenky? Kde se Dopravní podnik města Brna inspiroval při zavádění elektronického jízdného? A ubývá černých pasažérů, když je možné si koupit jízdenku přímo ve vozech? Zaposlouchejte se do dalšího dílu našeho podcastu Šalina do ucha. Vyzpovídali jsme Víta Prýgla, vedoucího tarifního odboru DPMB.

8. díl: Přemýšleli jste někdy nad tím, jak vznikají jízdní řády? Kolik lidí se na jejich sestavování podílí a podle jakých pravidel postupují? Proč není možné, aby na sebe všechny spoje navazovaly? Odpověď najdete v dalším dílu podcastu Šalina do ucha, jehož hostem je dopravní ředitel DPMB Jan Seitl.

7. díl: Pětadvacet týmů z celého světa a padesát řidičů tramvají. Po dvouleté pauze se konal v německém Lipsku 9. ročník Mezinárodní soutěže řidičů tramvají. Dva zástupci DPMB Ludmila Černá a Jan Ježek byli u toho. Jak si vedli, jaké byly disciplíny a vychází z reálných situací, které se každý den odehrávají v dopravě? Odpovědi najdete v dalším díle našeho podcastu.

6. díl: Ekologizace osobní i hromadné dopravy je populárním tématem posledních let. Jak si v tomto směru stojí brněnský dopravní podnik? Jaká úskalí s sebou nese provoz vozů s alternativními pohony? Těmto tématům jsme se v dalším díle podcastu Šalina do ucha věnovali se zástupcem technicko-provozního ředitele DPMB Zdeňkem Jarolínem.

5. díl: Lodě dopravního podniku města Brna se po pravidelné zimní údržbě vrátily na hladinu Brněnské přehrady. Co všechno musí umět kapitáni, jak náročná je plavba po Brněnské přehradě a o jaké lodě je největší zájem? Hostem dalšího dílu podcastu Dopravního podniku města Brna byl Martin Ecler, který lodě kormidluje už 29 let.

4. díl: Proč má DPMB vlastní sbírku retrovozů, kdy začne oprava trolejbusy 21Tr? Jaké příběhy se vážou k jednotlivým vozům a proč byla oprava tramvaje 4MT z roku 1950 zatím tou nejnáročnější? Povídali jsme si s Jiřím Černým, který je v Dopravním podniku města Brna vedoucím programu retrovozidel.

3. díl: Čím je doprava v Brně unikátní? Jak se jezdilo v sedmdesátých letech minulého století? Jak vznikaly jízdní řády bez počítačů či tiskáren? A jak probíhala velká reorganizace brněnské veřejné dopravy v roce 1995? Odpovědi na tyto a další otázky se dozvíte v dalším díle našeho podcastu Šalina do ucha. Hostem byl tentokrát Ivan Nedělka, dlouholetý zaměstnanec podniku, milovník klikových tramvají a znalec historie MHD. Tak se zaposlouchejte.

2. díl: Nad stavbou plně funkčního modelu trolejbusu 15 TrM strávil Jakub Diviš více než tři roky. Jaké dovednosti se kvůli tomu musel naučit, jak velkou má trolejbus hodnotu a má v plánu sestavit další model? To vše se dozvíte v dalším díle podcastu Šalina do ucha.

1. díl: Poslechněte si první díl podcastu Šalina do ucha. Hostem je generální ředitel DPMB Miloš Havránek, který dopravu v Brně „řídí“ téměř 11 let. Kromě ředitelského křesla také pravidelně usedá do kabiny šaliny a autobusu. „Neustále se snažím z lidí, které vozíme, získávat zpětnou vazbu,“ dodává Havránek.

Videa