2. května 1930 vyjel v Brně na lince A první autobus, který své cestující převezl z Moravského náměstí do Černých Polí. V počátcích provozu najely autobusy ročně na sedmi linkách až 900 tisíc km a převezly dva a půl milionu cestujících. Dnes, o 90 let později, DPMB zajišťuje provoz na 60 autobusových linkách, na kterých autobusy ročně najedou 19 miliónů km a převezou 127 milionů cestujících. DPMB je s počtem 160 autobusů na CNG majitelem největšího vozového parku na zemní plyn v ČR.
Autobusová doprava v Brně dnes:
327 autobusů vlastní DPMB 160 autobusů je na zemní plyn 100 autobusů musí DPMB zachovávat naftových, pro případ evakuace při nenadálých kritických událostech 40 nových autobusů přibude na podzim roku 2020 600 řidičů autobusů zaměstnává DPMB na hlavní pracovní poměr 60 - na tolika linkách obsluhují autobusy město Brno a okolí 80 - nejkratší linka MHD v Brně, trasa měří 1,8 km 51 - nejdelší linka MHD v Brně, trasa měří 31,2 km 40, 42, 44, 50, 78 a 84 – nejvytíženější autobusové linky Karosa B732 – nejstarší vůz DPMB z roku 1989, který je součástí sbírky retrovozidel DPMB Urbanway 12M a Crossway LE LINE 12M – nejmladší autobusy DPMB z roku 2019 Zajímavá data z historie:
1930 Na konci roku jezdí na území města na sedmi linkách deset autobusů. 1948 V závěru roku Brno provozuje sedm autobusových linek, délka sítě je 56 kilometrů a vozový park představuje 37 autobusů. 1951 Dochází ke změně značení autobusových linek, písmena jsou nahrazena čísly. 1960 Začíná rozmach autobusové dopravy, autobusy začínají pronikat do centra města. 1970 V provozu je 26 stálých a sedm rekreačních autobusových linek. 1988 Přepravu zajišťuje 319 autobusů na 42 linkách. 1990 Začínají jezdit okružní linky 44 a 84. 1995 Dochází k reorganizaci brněnské MHD, jsou zrušeny autobusové linky v centru města a vzniká autobusový terminál na ulici Úzké. 2000 DPMB zavádí nový systém noční dopravy, kterou zajišťují pouze autobusy. 2002 Dodány první nízkopodlažní vozy Citybus. 2004 Zapojení městské hormadné dopryv v Brně do IDS JMK. 2014 Dochází k výraznému omlazení autobusového vozového parku. Do DPMB jsou dodány nové kloubové autobusy Solaris Urbino 18, dále autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn Citelis 12 M CNG a SOR NBG 12. V areálu vozovny Slatina byla uvedena do provozu plnicí stanice CNG. 2015 Na začátku roku dodávka autobusů Iveco Urbanway 12 M CNG a vozů SOR NBG 12. V polovině roku je v provozu stovka nových autobusů na CNG. Podíl nízkopodlažních autobusů se zvýšil na 89 %. 2016 Zahájen provoz Seniorbusu. Provoz zahájil také zájezdový autobus Volvo 9700. 2018 Byly dodány další autobusy Iveco Urbanway 18 M a také sólo vozy SOR NBG12. Celkem už máme 160 autobusů na CNG, z toho 44 kloubových. Ve vozovně Slatina byl instalován čtvrtý stojan CNG. Vyjíždí již čtvrtý Seniorbus. Proběhl zkušební provoz prvního autobusu na bioplyn z odpadní vody. 2019 Úspěšně skončilo testování autobusu SOR NS12-diesel. Fotografie:
Škoda 505 a Fram E18 - archiv Tramvajklubu Brno Walter Diesel - archiv Tramvajklubu Brno Škoda 706 RO - Old. Pospíšil, archiv Tramvajklubu Brno Ikarus 620 - Old. Pospíšil, archiv Tramvajklubu Brno Ikarus 280 - archiv Tramvajklubu Brno