Naše vozovny

Vozovna Pisárky – srdce brněnské tramvajové dopravy

Nejstarší vozovna DPMB s historií sahající až do roku 1870. Dnes patří k nejmodernějším areálům brněnské MHD – spojuje původní cihlový ráz s technickými inovacemi. Každou noc zde projede až 130 tramvají, které tu získávají péči před dalším dnem v ulicích Brna.

Vozovna Pisárky je nejstarší, ale zároveň jedna z nejmodernějších vozoven Dopravního podniku města Brna. Začínala už v roce 1870 jako stáje pro koňskou tramvaj a během let prošla ohromnou proměnou – od parní éry až po dnešní špičkové zázemí pro moderní elektrické tramvaje.

Dnes tu najdete nejen krytou vozovnu a velké odstaviště, ale také halu denní údržby, dílny, administrativní budovy, sklady i technické provozy. Na některých místech je stále patrný původní cihlový ráz z 19. století – kouzelná připomínka historie, která tu žije v harmonii s nejnovější technologií.

V areálu sídlí i řada důležitých útvarů DPMB: vedení tramvajové dopravy, ekonomický, technický a správní ředitel se svými úseky, osobní a mzdové oddělení, oddělení vzdělávání s autoškolou či zdravotní středisko. Právě tady se tedy setkávají lidé, kteří drží provoz městské dopravy v Brně doslova v pohybu.

Součástí areálu je i moderní hala denní údržby – místo, kde tramvaje po návratu z ulic dostávají péči, kterou si zaslouží. Každou noc zde projede až 130 vozů. Unikátní prosklená stěna o ploše 132 m² umožňuje nahlédnout dovnitř – kolemjdoucí tak mohou sledovat, jak se město připravuje na další den. Fasáda haly z 108 hliníkových pyramid tlumí hluk z linky 1 a v noci se rozzáří podsvíceným logem DPMB.

Zajímavosti:

  • Rok zprovoznění: 1870 (koňská tramvaj), 1884 (parní), 1898 (elektrická)
  • Rozloha areálu: přes 45 000 m²
  • Denní údržbou projde až 130 tramvají
     

Pisárky nejsou jen technickým zázemím – jsou živým symbolem historie, tradice i moderního ducha brněnské MHD.

Vozovna Medlánky – největší srdce brněnské MHD

Největší areál DPMB, kde se setkává tramvajová i autobusová vozovna a ústřední dílny. Tady vznikají i moderní vozy Vario a Drak, zatímco desítky tramvají a autobusů denně vyjíždějí do brněnských ulic. Tradice, technologie a týmová energie – to jsou Medlánky.

Medlánky jsou nejrozsáhlejším areálem Dopravního podniku města Brna – místem, kde se setkává technická preciznost s živým pulsem každodenního provozu. Dominují mu tramvajová a autobusová vozovna, propojené v jeden celek, takže návštěvník ani nepozná, kde jedna končí a druhá začíná.

Z areálu denně vyjíždějí desítky tramvají i autobusů, které brázdí Brno od ranních hodin až do noci. Zázemí pro jejich údržbu i velké opravy je tu naprosto špičkové – mechanici, lakýrníci, klempíři i elektrikáři tu pracují s moderními diagnostickými a měřicími přístroji, mají k dispozici montážní jámy, zvedáky, lakovnu s termoventilačním systémem i vlastní čerpací stanici.

Součástí areálu jsou i ústřední dílny, otevřené v roce 1965. Právě tady se rodí a znovu oživují vozy všech tří trakcí – tramvaje, trolejbusy i autobusy. Najdete tu kovárnu, karosárnu, kabelárnu, lakovnu, čalounickou i stolařskou dílnu, a také pracoviště, kde vznikají nové vozy jako legendární Vario nebo Drak.

Historie sahá do roku 1953, kdy se začala stavět tehdy „vozovna Královo Pole“. První tramvaje vyjely o pět let později, v roce 1958, a od té doby se Medlánky rozrostly do dnešní podoby moderního komplexu o ploše přes 105 000 m² – největšího areálu městské dopravy v Brně.

Zajímavosti:

  • Rok zprovoznění tramvajové vozovny: 1958

  • Rok otevření ústředních dílen: 1965

  • Plocha areálu: přes 105 500 m²

  • Plocha ústředních dílen: přes 30 500 m²

  • Probíhá zde výroba a modernizace vozů Vario a Drak

Medlánky jsou místem, kde se setkává historie s budoucností – kde zkušení technici i mladí učni společně pečují o to, aby Brno každý den jezdilo bez přestávky.

Vozovna Slatina – domov brněnských autobusů a trolejbusů

Největší autobusová vozovna DPMB s moderními dílnami, CNG plničkou a nejmenší brněnskou vozovnou trolejbusů. Každý den odsud vyjíždějí desítky vozů a zároveň tu získávají praxi budoucí automechanici – spojení zkušeností, technologie a nové generace.

Slatina je největší autobusová vozovna v Brně a zároveň moderní zázemí pro část trolejbusového provozu. Od roku 1976 tu sídlí stovky autobusů, které denně vyrážejí do ulic města. Nahradila tehdejší garáže ve Štýřicích a dnes představuje špičkově vybavený areál s rozsáhlou údržbou, technickým zázemím a administrativními budovami.

Kromě odstavných ploch tu najdete několik hal pro servis vozů, mycí linku, gumárnu, stanici STK i měření emisí. Významným prvkem je rychlostní plnička stlačeného zemního plynu (CNG) z roku 2014 – právě tady sídlí všechny ekologické CNG autobusy DPMB.

Součástí areálu je také nejmenší trolejbusová vozovna v Brně, zřízená roku 1984. Pojme přibližně 50 vozů, které obsluhují linky směrem do Šlapanic i do Slatiny. K dispozici je hala pro denní údržbu, odstavná plocha se smyčkou i technické zázemí pro řidiče a mechaniky.

Ve Slatině sídlí také vedení autobusové dopravy a funguje zde řada specializovaných dílen – od pneuservisu a diagnostické linky přes opravy vstřikovacích systémů až po moderní zařízení pro servis autobusů značek IVECO Citelis a SOR NBG 12.

Slatina je zároveň místem, kde se propojuje praxe a vzdělávání. DPMB zde dlouhodobě spolupracuje s Integrovanou střední školou automobilní, která má v areálu své odloučené pracoviště pro obor automechanik. Díky tomu se tu mladí učí přímo od zkušených mistrů, v prostředí, kde je doprava skutečně živá.

Zajímavosti:

  • Rok zprovoznění autobusové vozovny: 1976

  • Rok zprovoznění trolejbusové vozovny: 1984

  • Plocha celého areálu: přes 55 000 m²

  • Plocha autobusového provozu: přes 47 000 m²

  • Plocha trolejbusového provozu: přes 7 500 m²
     

Slatina spojuje moderní techniku, ekologii i tradici poctivého řemesla – a tvoří tak jeden z nejdůležitějších pilířů brněnské městské dopravy.

Vozovna Husovice – domov brněnských trolejbusů

Historická vozovna z roku 1929, kde začal příběh brněnských trolejbusů. Dnes tu najdete zázemí pro údržbu vozů i legendární „dráteníky“, kteří se starají o trolejové vedení po celém Brně.

Husovická vozovna je místem, kde se psala historie brněnské trolejbusové dopravy. První brněnské trolejbusy tu našly svůj domov už v roce 1949 – tehdy ještě v areálu původní tramvajové vozovny z roku 1929. S rostoucím rozvojem provozu postupně přibývaly další vozy, až tramvaje roku 1972 z areálu zcela zmizely a Husovice se staly výhradně trolejbusovým královstvím.

Dnes tu kromě odstavné plochy a haly pro trolejbusy najdete i menší dílny, kde se vozidla opravují a udržují v perfektní kondici. Součástí areálu je také mycí linka a zázemí pro techniků trolejového vedení – známé „dráteníky“. Ti se starají o bezchybný provoz trolejí po celém Brně. Pracují s montážními vozy vybavenými vysokozdvižnými plošinami a jejich práce je neviditelná, ale naprosto zásadní pro každodenní plynulý provoz.

Areál působí komorněji než ostatní vozovny, ale má nezaměnitelnou atmosféru. Původní cihlové budovy z 20. let minulého století tu stojí v kontrastu s moderní technikou a vytvářejí jedinečné prostředí, kde se historie potkává s budoucností – stejně jako samotné trolejbusy, které spojují elektřinu, přesnost a tichý pohyb městem.

Zajímavosti:

  • Rok zprovoznění: 1929 (tramvajová vozovna)

  • Přestavba na trolejbusovou: 1949

  • Plocha areálu: přes 10 500 m²

Husovice nejsou jen místem údržby – jsou symbolem tradice, řemesla a tiché síly, která drží Brno v pohybu.

Vozovna Komín – moderní loď brněnských trolejbusů

Moderní trolejbusová vozovna z roku 1997, svým tvarem připomínající loď. Nabízí špičkové zázemí pro údržbu, testovací dráhu i odstavné plochy pro desítky vozů – symbol nové éry brněnské trolejbusové dopravy.

Komínská vozovna je nejmladší a nejmodernější trolejbusová vozovna Dopravního podniku města Brna. Otevřena byla v roce 1997 a svým vzhledem připomíná velkou loď – dvoupodlažní budovu o délce 240 metrů a šířce 42 metrů, která elegantně zapadá do okolní krajiny.

Spodní patro slouží pro lehkou a střední údržbu trolejbusů. Mechanici tu mají k dispozici montážní jámy, sloupové zvedáky, špičkové diagnostické a měřicí přístroje, ale i zázemí se šatnami, sprchami a dílnami. Pracují zde odborníci z oborů elektro, zámečnictví, klempířství, lakýrnictví i automechaniky.

Horní patro je určeno pro odstavování desítek trolejbusů, které se zde připravují na svůj každodenní provoz. Součástí areálu je i mycí linka a krytá testovací dráha, kde se po opravách zkoušejí vozy před návratem do ulic.

V prostorách vozovny sídlí také vedení trolejbusové dopravy a hlavní výpravčí, kteří zajišťují plynulý chod spojů po celém Brně.

Komín je tak nejen technologickým centrem trolejbusového provozu, ale i místem, kde se snoubí moderní architektura, technická dokonalost a týmová hrdost.

Zajímavosti:

  • Rok zprovoznění: 1997

  • Plocha areálu: přes 19 000 m²

  • Dvoupodlažní hala o délce 240 m a šířce 42 m

  • Součástí je testovací dráha a moderní údržbové dílny
     

Vozovna Komín je ukázkou toho, že i technické zázemí může být architektonicky výjimečné – a že moderní doprava stojí na lidech, kteří ji s precizností a hrdostí udržují v pohybu.

Bystrc – domov brněnských lodí

Zázemí brněnské lodní dopravy už od roku 1946. Současná budova z roku 1995 připomíná svým tvarem loď a ukrývá dílny, kanceláře i výpravnu pro lodě DPMB – místo, kde technika potkává kouzlo Brněnské přehrady.

Lodě a Bystrc prostě patří k sobě. Právě tady má brněnská lodní doprava své zázemí už od roku 1946. Zpočátku sloužil jako přístřeší jednoduchý dřevěný vojenský hangár – a přesto vydržel v provozu neuvěřitelných třicet let.

V roce 1980 se zde otevřel nový objekt s dílnami určenými pro rekonstrukci lodí a kancelářemi. O patnáct let později, v roce 1995, vznikla současná moderní budova, která svým vzhledem připomíná velkou loď zakotvenou na břehu Brněnské přehrady. Areál prošel výraznou proměnou také v roce 2011, kdy zde byla vybudována nová výpravna s pokladnou a zázemím pro cestující.

Dnes tu sídlí celý tým, který se stará o provoz, údržbu a technický stav lodí DPMB. V dílnách probíhá pravidelný servis i rekonstrukce historických lodí, zatímco posádky se připravují na plavby, které patří k ikonickým zážitkům brněnského léta.

Bystrc je tak nejen technickým zázemím, ale i srdcem brněnské lodní romantiky – místem, kde se spojuje tradice, řemeslo a radost z pohybu po vodní hladině.

Zajímavosti:

  • Rok zprovoznění: 1946

  • Současná budova: 1995, rekonstrukce 2011

  • Plocha areálu: přes 6 000 m²
     

Bystrc je důkazem, že doprava nemusí být jen po zemi – ale i po hladině, s elegancí, technickou precizností a špetkou letní poetiky.