Kampaň NO TAG!
Dopravní podnik města Brna spouští další protivandalskou kampaň nazvanou jednoduše - NO TAG! Ta je zaměřená zejména proti vandalům, kteří škrábáním nebo leptáním ničí okna dopravních prostředků. Jejich podpisy nebo krátké nápisy se označují jako „tagy“, proto nová kampaň pracuje s tímto pojmem. Využívá také slovní hříčky tag – tak a v grafice se uplatňují vyjadřovací prvky graffiti stylu – kampaň by měla oslovit zejména mladší generaci.
Vandalové každoročně způsobují Dopravnímu podniku škodu okolo pěti milionů korun. Velkou část z toho tvoří náklady na vyčištění posprejovaných vozů, měnit se musí i poškrábaná skla, pokud jde o čelní okna. Boční okna se nevyměňují, protože ze zkušenosti vyplývá, že po vyměnění jsou za krátkou dobu v řádech týdnů opět poškrábaná.
Odhalení a zadržení pachatelů je ale velmi obtížné, sprejují totiž většinou na konečných zastávkách, kdy má řidič pauzu nebo si odskočí na toaletu. Škrabači ryjí na okna i před zraky ostatních cestujících, ne každého ale v tu chvíli napadne nahlásit vandala na linku městské nebo státní policie. Přitom včasné oznámení poškozování majetku je nejúčinnější cesta k dopadení pachatele tohoto trestného činu. Na tom se shodují představitelé Městské policie Brno i Policie ČR, kteří kampaň NO TAG! jednoznačně podporují. Že je rychlý telefonát na linku 156 nebo 158 v takových situacích nejlepším řešením, potvrzují některé příběhy MP Brno.
„V červnu 2013 vytočil všímavý svědek bezplatnou tísňovou linku strážníků na čísle 156. V centru města postřehl šestadvacetiletého mladíka, který údajně pomaloval fixem zadní okno autobusu, a poté ho viděl odejít do nákupního centra. Hlídka městské policie podezřelého podle popisu našla mezi obchody a ten se k vytvoření zhruba metrového graffiti přiznal. Sprejerství je trestný čin, za který hrozí pachatelům vězení. Tento podezřelý proto skončil v rukou státní policie.“
„S přivoláním městské policie neotálel v březnu 2013 ani řidič tramvaje, který strážníky upozornil na tři sprejery řádící na konečné v Líšni. Hlídka všechny mladíky ve věku 19 až 20 let našla a měli u sebe i spreje a fixy různých barev. Provedení čerstvě vytvořených nápisů, které potom strážníci našli, sprejům i fixům dokonale barevně odpovídalo. Zadrženou trojici hlídka předala republikové policii pro důvodné podezření ze spáchání trestného činu.“
Právě k větší všímavosti a nahlášení pachatelů vyzývá kampaň NO TAG! Samotná kampaň pravděpodobně poškrábání oken zcela nezabrání, ale upozorňuje veřejnost, aby byla k poškozování majetku pozornější.
Nálepky NO TAG! jsou umístěny na oknech tramvají a v zadních částech kloubových autobusů, tedy tam, kde jsou okna terčem vandalů nejčastěji. Na problém upozorňují i polepy na vozidlech a letáky uvnitř. Od pondělí 26. srpna jsou rozdávány propagační předměty - prvních pět tisíc zákazníků dostane k zakoupené studentské předplatní jízdence silikonový náramek s logem kampaně. V prodeji jsou také trička a odznáčky.