Modernizace kolejové harfy ve vozovně Pisárky, Brno

Modernizace kolejové harfy ve vozovně Pisárky bezprostředně souvisí s projektem Výstavba vratné smyčky tramvajové trati – Pisárky, Brno. Celá tato realizace měla za cíl významně zefektivnit přípravu vozů pro provoz a jejich rychlejší zařazení do průběžné tramvajové trati. Realizace stavby včetně přípravných a dokončovacích činností probíhala od 9. 1. 2023 do 30. 9. 2024. 

Hlavním cílem byla modernizace kolejového zhlaví vozovny Pisárky včetně vybudování dvou výtažných kolejí. Tímto řešením bylo eliminováno současné narušování provozu na trati při manipulačních posunech ve vozovně. Veškeré řazení tramvají ve vozovně je nyní také řízeno automaticky z velína vozovny Je tak elimininována potřeba ruční manipulace s výhybkami a z toho vyplývající bezpečnostní riziko. Díky jedné matečné koleji s řadou výhybek a navazujícími dlouhými odstavnými kolejemi je umožněna podstatně větší variabilita při vypravování vozidel proti současnému stavu, kdy si jednotlivá vozidla mezi jednotlivými výhybkovými poli překáží a musí docházet ke komplikovaným posunům. 

Toto nové řešení bude mít rovněž pozitivní přínos pro areál Veletrhy Brno (BVV) a nově budovaný multifunkční sportovní a kulturní pavilon (Arena Brno), kdy bude možno část vozovny využít pro odstavení a následné rychlé vypravení posilových vozů po ukončení sportovních nebo kulturních akcí, kdy nárazově vzniká mimořádná přepravní poptávka. 

Díky těmto úpravám ve vozovně dojde k významnému snížení režijních jízd a zkrácení oběžných dob vozidel, v jejichž důsledku se sníží provozní výdaje žadatele a bude umožněn bezkolizní a rychlý výjezd vozidel směrem na významné sídliště Bystrc a Kamechy. Díky zvýšení kapacity vozovny bude umožněno rozšíření vozového parku rovněž pro velkokapacitní vozidla, což opět povede ke zvýšení komfortu brněnské MHD. Tramvajová síť bude připravena na zvládání mimořádných událostí (plánovaných i náhlých), která se dají díky rozvoji přilehlého BVV a budované Areny Brno očekávat. 

Zásadním faktorem pro realizaci takto rozsáhlého projektu bylo získání finančních zdrojů. Dopravní podnik města Brna, a.s. proto stále vyhledává příležitosti finanční podpory z různých dotačních zdrojů pro zvýšení kvality dopravního provozu MHD v Brně. V minulosti se jednalo hlavně o podporu pořizování nových ekologických a energeticky úsporných vozidel a nových tramvajových nebo trolejbusových tratí. Na základě výzvy, vyhlášené Ministerstvem dopravy jako řídícím orgánem Operačního programu Doprava 2021 - 2027 spolufinancovaného Evropskou unií z Fondu soudržnosti, zpracoval DPMB projektovou žádost o dotaci. Tato žádost byla schválena a dne 29. 11. 2024 byl vydán Schvalovací protokol, který je příslibem dotace, jež pokryje téměř 81 % celkových způsobilých nákladů projektu.