Nejnáročnější práce na Dallasu se chýlí ke konci, loď vypluje o příštích prázdninách

Loď Dallas opustila břeh Brněnské přehrady na konci února, po sedmi měsících se práce na nejnáročnější etapě oprav chýlí ke konci. Plavidlo se mezi ostatních šest lodí Dopravního podniku města Brna zařadí v průběhu příští plavební sezóny. Vrátí se jí původní jméno Moskva. Náklady na opravy technické kulturní památky přesahují 15 miliónů korun.

 

Příprava rekonstrukce nebyla snadná, proto jsem rád, že všechny práce nyní běží dle harmonogramu a loď Dallas se v příštím roce vrátí tam, kam patří – na Brněnskou přehradu,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Podnik tento přírůstek kvituje i z provozních důvodů. „Dallas bude i vítanou posilou stávajících plavidel, která jsou běžným provozem i komerčními plavbami zcela vytížená. Jen letos máme objednáno 209 soukromých plaveb, toto číslo se každoročně zvyšuje,“ dodal Havránek.

Na konci měsíce října bude mít loď Dallas nejnáročnější část oprav za sebou. „Jde o etapu, během které se prováděla výměna a tvarování žebrování a dnové a boční obšívky, oprava vodotěsných přepážek, montáž nové plynotěsné hlavní paluby, vyrovnání deformovaných částí tělesa a podobně,“ vysvětlil vedoucí lodní dopravy DPMB Martin Ecler. Další práce už budou z pohledu obtížnosti spíše kosmetické. „Před námi je například instalace požární soustavy a sanitární soustavy nebo kormidelního a kotevního zařízení,“ dodal Ecler. Ve specializované firmě se na rekonstrukci lodi podílí 25 řemeslníků – od svářečů a truhlářů, přes karosáře až po okenáře a zámečníky.

Přípravy Dallasu na příští lodní sezónu se však netýkají jen samotné opravy lodi. V brněnském areálu lodní dopravy se už nyní připravuje projekt na rozšíření plovoucího mola pro noční stání lodí. To současné má totiž kapacitu šest lodí – a Dallas bude sedmý. „Momentálně chystáme projektovou dokumentaci a v listopadu zahájíme výběrové řízení na zhotovitele stavebních prací v přístavišti,“ uvedl Havránek. „Stále také počítáme s tím, že na poslední práce se loď Dallas vrátí k nám a provedou ji naši zaměstnanci, aby příběh lodi, kterou vybudovali lidé z DPMB, pokračoval,“ doplnil. Plavidlu se vrátí jeho původní jméno Moskva, které neslo do roku 1992, kdy bylo přejmenováno po partnerském městě Brna.

Náklady na rekonstrukci lodi Dallas jsou 15,6 milionů korun, necelou třetinu pokryje dotace.

Současná plavební sezóna na brněnské přehradě potrvá do 31. října 2019, kdy při slavnostním ukončení v 16 hodin vypluje poslední loď. Po zimní přestávce se lodě na hladinu vrátí v dubnu příštího roku, loď Dallas se k ostatním připojí o prázdninách.

Loď postavili zaměstnanci dopravního podniku svépomocí v roce 1955 a dostala jméno Moskva. Pro špatný technický stav byla z provozu odstavena od roku 2011. V původní podobě vážila 35 tun a pojmula 280 cestujících.

 

Tisková zpráva v PDF


Kontakt:

Mgr. Hana Tomaštíková
tisková mluvčí DPMB, a.s.
htomastikova@dpmb.cz
603 587 015

Mgr. Barbora Doležalová
tisková mluvčí DPMB, a.s.
bdolezalova@dpmb.cz
605 230 590