OPD - Modernizace tramvajové trati Obvodová, Brno

Předmětem projektu „Modernizace tramvajové trati Obvodová, Brno“ byla modernizace zastaralé a konstrukčně nevyhovující tramvajového trati při ulici Obvodová, Brno-Bystrc v úseku od mostu přes Svratku na ulici Kníničské po smyčku Rakovecká.

Realizace stavby probíhala od 4. 6. 2024 do 30. 8. 2024.  Zkušební provoz byl zahájen 30. 8. 2024. Dokončovací práce byly ukončeny k 30. 9. 2024.

Při realizaci byly použity moderní technologie s dopadem na snížení emisí hluku a zvýšení traťové rychlosti. Trať v mezizastávkovém úseku byla doplněna nízkou protihlukovou clonou, která zabrání šíření hluku odraženého od stávající stěny při ulici Obvodová směrem na městskou část Brno-Kníničky.

V rámci stavby byla provedena modernizace nástupišť Zoologická zahrada a Přístaviště, úprava konstrukce přechodu přes trať v zastávce Zoologická zahrada a obnova plochy pro nakolejení mezi zastávkami Zoologická zahrada a Přístaviště. Veškeré modernizační aktivity na plochách, po nichž se pohybují cestující, byly realizovány včetně nyní absentujících opatření pro osoby s omezením pohybu a orientace. Zastávka Zoologická zahrada směrem do centra byla rozšířena, neboť původní tramvajové nástupiště bylo zatíženo silnou poptávkou cestujících a jeho kapacita byla již nevyhovující.

V rámci stavby byla dále provedena modernizace trolejového vedení. Stávající stožáry a vazby byly kompletně odstraněny a nahrazeny zcela novým vedením řetězovkového typu, které umožní dosáhnout podstatně bezpečnější jízdy a vyšší traťové rychlosti. Díky řetězovkovému trolejovému vedení taktéž dochází ke snížení odporu troleje a tím i energetické ztráty. Předmětem projektu byla i nová kabelová trasa v multikanálech umožňující následné zásahy bez zemních prací, nahrazující stávající historickou trasu v zemi volně ložených trakčních kabelů.

Zásadním faktorem pro realizaci takto rozsáhlého projektu bylo získání finančních zdrojů. Dopravní podnik města Brna, a.s. proto stále vyhledává příležitosti finanční podpory z různých dotačních zdrojů pro zvýšení kvality dopravního provozu MHD v Brně. V minulosti se jednalo hlavně o podporu pořizování nových ekologických a energeticky úsporných vozidel a nových tramvajových nebo trolejbusových tratí. Na základě výzvy, vyhlášené Ministerstvem dopravy jako řídícím orgánem Operačního programu Doprava 2021 - 2027 spolufinancovaného Evropskou unií z Fondu soudržnosti, zpracoval DPMB projektovou žádost o dotaci. Tato žádost byla schválena a dne 11. 9. 2024 byl vydán Schvalovací protokol, který byl příslibem dotace která pokryje 80,75 % celkových způsobilých nákladů projektu.

 

Obvodová